dichtbundel
In Richtingloos navigeren wordt de cyclus van de liefde onthuld. Rauw, eerlijk en doordrenkt met kwetsbaarheid, tracht Esohe Weyden in ritmische verzen de complexiteit van de liefde en het helende proces dat volgt op een gebroken hart te omschrijven. Twee stemmen verweven zich in een dialoog over (zelf)liefde, verlies en heling. Dit boek is een intieme en bewogen exploratie van emoties die door velen werden ervaren, maar zelden zo treffend zijn verwoord. Voor iedereen die ooit liefhad, verloor en opnieuw begon.
prentenboek - met illustraties van Mijke Coebergh
Met dit verfrissende en kleurrijke prentenboek krijg je een inkijk in de vele stappen die kinderen met krulletjes iedere ochtend moeten doorlopen. En morgen nog een keer neemt je mee op een spannend avontuur boordevol uitdagende hindernissen en verrassingen. Een verhaal vol herkenning of een leerrijke kennismaking met een andere leefwereld. Een wilde weg langs borstels, kammen, crèmepjes en haarolie. En morgen nog een keer.
In Tussentaal komt spoken word tot leven op papier. Esohe Weyden neemt je op ritmische wijze mee in haar grenzeloze twijfels, openhartige bekentenissen en dansende gedachtenspinsels. Poëzie die schreeuwt om te worden voorgedragen, maar ook smacht om te worden gelezen. Woorden waarop je wil walsen tot je er dronken en draaierig bij neervalt.
Voor de boekvoorstelling van Tussentaal werkte ik samen met Hedgren. We lieten drie verschillende NOVA schoudertassen customizen door Touch of Gold met een citaat uit de bundel. Het evenement vond plaats met uitzicht op de Schelde, in het prachtige KAS (Kunst aan de Stroom).
Foto's: Josefien Bouw
“Tussentaal is een zelfportret met kleuren, twijfels, dromen, hersenkronkels, taal en muziek als
bouwstenen. De gevoelens zijn doorleefd en kristalhelder, vastgelegd in ontegenzeggelijk
hedendaags taalgebruik.’
– juryrapport C. Buddingh’-Prijs 2022
'Esohe Weyden transformeert in haar poëziedebuut spoken word met verve naar papier. Het leidt tot een ritmische, openhartige maar ook een genuanceerde zelfbespiegeling.'
– De Morgen
'De manier waarop Weyden het maatschappelijke verbindt met het persoonlijke [is] bijzonder
indrukwekkend. Het is een kunst op zichzelf om je als performancedichter ook het papieren medium eigen te maken [...] Esohe Weyden is zeer geslaagd in haar adaptatie.’
– De Reactor